Προχωρά κανονικά η γεώτρηση στο Τεμάχιο 11, εν μέσω τουρκικών προκλήσεων
Τα ραντάρ των γαλλικών φρεγατών είναι στραμμένα στην πλατφόρμα West Capella με το τρυπάνι
«Εκείνο που μπορώ να πω είναι ότι η υλοποίηση των ενεργειακών μας σχεδιασμών στο τεμάχιο 11 προχωρεί χωρίς κανένα απολύτως πρόβλημα», ανέφερε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Νίκος Χριστοδουλίδης, σχολιάζοντας την πορεία των εργασιών. Όπως σημείωσε, όταν προκύψει ανάγκη για δηλώσεις που αφορούν το θέμα της γεώτρησης, θα γίνουν σχετικές ανακοινώσεις.
Σε ερώτηση εάν η Γαλλίδα υπουργός Άμυνας θα επισκεφθεί και την πλατφόρμα της εταιρείας Total στο τεμάχιο 11, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος απάντησε, σύμφωνα με το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, ότι «δεν υπάρχει μία τέτοια διευθέτηση σε σχέση με το πρόγραμμά της». Σημειώνεται ότι η υπουργός Άμυνας της Γαλλίας, Φλοράνς Παρλί, πραγματοποιεί σήμερα μονοήμερη επίσκεψη στην Κύπρο, η οποία εκτιμάται ότι στέλνει το μήνυμα της στήριξης της γεώτρησης από τη γαλλική εταιρεία Total στην ερευνητική γεώτρηση στο τεμάχιο 11 (κοίτασμα Ονησίφορος) στην κυπριακή ΑΟΖ.
Γαλλικές φρεγάτες με τα ραντάρ στραμμένα στο Τεμάχιο 11
Σύμφωνα με αρμόδιες κυπριακές πηγές, τα ραντάρ των γαλλικών φρεγατών είναι στραμμένα στο τεμάχιο 11, όπου βρίσκεται η πλατφόρμα West Capella με το τρυπάνι. Αυτό άρχισε να κατεβαίνει ομαλά και αναμένεται ότι μέχρι αύριο, ίσως και απόψε, θα φθάσει στον βυθό, σε βάθος 1.698 μέτρων στο σημείο της γεώτρησης. O βυθός έχει πολύ ελαφρά κλίση (3,5 μοίρες) προς τα νοτιοδυτικά. Σε αυτό το στάδιο, τοποθετούνται η κεφαλή του τρυπανιού και οι σωλήνες σε συνολικό μήκος 1.700 μέτρων, μέσα από τις οποίες περνά ο άξονας του τρυπανιού, ενώ από πλευρικούς θύλακες θα επιστρέφει η ειδική λάσπη -λιπαντικό- αλλά και τα θραύσματα της γεώτρησης, για να μεταφέρονται στη στεριά.
Προηγουμένως, θα ολοκληρωθούν οι τρισδιάστατες σεισμογραφικές έρευνες και θα απομακρυνθεί το σεισμογραφικό Ramform Hyperion και τα σκάφη υποστήριξής του. Οι γεωλογικές πιθανότητες για κοίτασμα φυσικού αερίου και συμπυκνωμάτων φυσικού αερίου είναι της τάξης του 21%, ποσοστό που θεωρείται ως αρκετά υψηλό και αισιόδοξο. Μέχρι το βάθος των 2.230 μέτρων αναμένεται απρόσκοπτη εργασία του τρυπανιού, αφού δεν υπάρχουν ενδείξεις για αέρια, ενώ στο υπόλοιπο βάθος της γεώτρησης προς τον στόχο, θα λαμβάνονται αυστηρά μέτρα ασφάλειας για αποφυγή επηρεασμού εργαζομένων από τυχόν απελευθέρωση υδρόθειου, που είναι πιθανή.
Επίσης, ειδικές προβλέψεις έχουν γίνει για την αντιμετώπιση περιστατικού σεισμικής δραστηριότητας, με σχέδιο στο οποίο συμμετέχει και Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Οι προκλήσεις των Τούρκων και το ενδεχόμενο ανατροπής
Οι συνεχείς προκλητικές δηλώσεις και οι στρατιωτικές ενέργειες των Τούρκων εκλαμβάνονται από την κυβέρνηση ως επικοινωνιακά παιγνίδια που δεν επηρεάζουν ουσιαστικά την υλοποίηση του ενεργειακού της προγράμματος. Καλά ενημερωμένες πηγές που παρακολουθούν στενά τις ενέργειες της Άγκυρας, ανέφεραν στη «Σημερινή» ότι οι κινήσεις των τουρκικών πλοίων είναι εντός της κυπριακής ΑΟΖ, αλλά εκτός των χωρικών υδάτων της Κύπρου. Και επειδή οι δραστηριότητες των Τούρκων αφορούν ασκήσεις και όχι οικονομική εκμετάλλευση πόρων, δεν θεωρούνται ως παραβίαση του διεθνούς δικαίου.
Αυτό που έπρεπε να κάνει και δεν έκανε η Άγκυρα, ήταν να ζητήσει άδεια από τη Δημοκρατία για την έκδοση NAVTEX, παράλειψη που συνιστά παρατυπία, αλλά δεν δίνει επαρκές νομικό υπόβαθρο. Εξάλλου, τέτοιες παρατυπίες έγιναν δεκάδες φορές στο παρελθόν και αναμένεται να γίνουν δεκάδες φορές στο μέλλον. Είναι γνωστό πως η Τουρκία δεν κάνει ούτε τα βασικά, όπως να αναγνωρίσει ως κράτος την Κυπριακή Δημοκρατία. Θεωρεί, μάλιστα, ότι το μισό βόρειο κομμάτι του οικοπέδου 6, το μισό 5 και το μισό 4 που βρίσκονται εντός της κυπριακής ΑΟΖ τής ανήκουν. Επίσης, θεωρεί ότι τα τεμάχια 8, 9, 2, 3 και μεγάλο μέρος του 12 είναι αδειοδοτημένα από τα κατεχόμενα και ειδικότερα από την Τουρκική Εταιρεία Πετρελαίων.
Στρατιωτικές πηγές εξήγησαν στην εφημερίδα τι πρέπει να κάνουν οι Τούρκοι για να θεωρηθεί παρεμπόδιση του γεωτρύπανου «West Capella», λέγοντας πως τουρκικό πλοίο θα πρέπει να εισέλθει εντός της απαγορευμένης ζώνης των 500 μέτρων που κήρυξε η Δημοκρατία γύρω από το σημείο της εξέδρας. Εκτός της ακτίνας των 500 μέτρων, δεν εκλαμβάνεται ως ουσιαστική πρόκληση. Εξάλλου, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, οι διαδικασίες που ακολουθούνται διεθνώς σε περίπτωση που πλοίο πλησιάσει εξέδρα γεώτρησης, είναι ξεκάθαρες. Σε περίπτωση που πλοίο εισέλθει στην κίτρινη ζώνη, δηλαδή σε ακτίνα δεκαπέντε ναυτικών μιλίων, τότε η Κυπριακή Δημοκρατία μπορεί να απευθύνει μιαν απλή προειδοποίηση. Στο σενάριο που πλοίο εισέλθει στην πορτοκαλί ζώνη, δηλαδή σε ακτίνα δέκα ναυτικών μιλίων, τότε η προειδοποίηση θα είναι πιο αυστηρή.
Στην περίπτωση που κάποιο πλοίο εισέλθει στην κόκκινη ζώνη, σε ακτίνα πέντε ναυτικών μιλίων, τότε ένα από τα τρία συνοδευτικά πλοία του «West Capella», θα πλησιάσει και θα εμποδίσει τη διέλευση του πλοίου. Δικαίωμα επέμβασης αποκτάται στο απομακρυσμένο σενάριο που κάποιο πλοίο εισέλθει εντός της απαγορευμένης ζώνης, δηλαδή στα πεντακόσια μέτρα από την εξέδρα. Αξίζει, πάντως, να αναφέρουμε, πως ουδέποτε στο παρελθόν η Τουρκία ή άλλη χώρα έχει εισέλθει στην απαγορευμένη ζώνη εξέδρας γεώτρησης. Και αυτό έχει τη σημασία του. Επίσης, η ανάληψη των διαδικασιών ανεύρεσης και εξόρυξης των φυσικών πόρων της Κύπρου από εταιρείες – κολοσσούς, που είναι μάλιστα συνδεδεμένες με υπερδυνάμεις, όπως η Γαλλία, το Ισραήλ και οι ΗΠΑ, αποτελούν ακόμη ένα σοβαρό λόγο για να περιορίζονται οι Τούρκοι σε επικοινωνιακά παιγνίδια.
ΠΗΓΗ News.gr